Wloczykij-Vagabond

Miejsca znane i nieznane

Krzywy Las i Dolna Odra

Kilka minut jazdy pociągiem od Gryfina znajduje się elektrownia Dolna Odra. Nieopodal można odnaleźć tajemnicze miejsce – nie wiadomo do końca jak i po co powstało. To Krzywy Las. Poznajcie jego niezwykłą historię i teorie dotyczące jego przeznaczenia.

Elektrownia i jej historia

O potrzebie budowy elektrowni w okolicy aglomeracji szczecińskiej mówiło się już w latach ’60 XX w. W 1965 r. zlecono stworzenie studium lokalizacyjnego z ewentualną możliwością rozbudowy. Okolice Gryfina były bardzo dogodnym miejscem – m.in. ze względu na bliskość rzeki, dostępność transportu kolejowego i zaplecza kadrowego w dużym ośrodku miejskim. Z kolei samo miasteczko świetnie nadawało się do rozbudowy pod bazę mieszkaniową dla pracowników obsługi.

gryfino

Do pracy przystąpiono w 1970 r. i szybko – w ciągu czterech lat – oddano pierwsze bloki energetyczne. W kolejnych latach dodawane były kolejne segmenty. Ostatecznie budowę zamknięto w 1977 r. Przez blisko 35 lat elektrownia działała w pełnym kształcie. Od 2012 r. rozpoczęto powolne zamykanie najstarszych bloków. Podjęto też decyzję o budowie bloków gazowych (m.in. ze względu na bliskość gazoportu w Świnoujściu).

elektrownia dolna odra

Dzisiaj w pobliżu elektrowni znajduje się stacja Dolna Odra, chociaż zlokalizowana jest w miejscowości Nowe Czarnowo. Tutaj też trzeba wysiąść z pociągu żeby zobaczyć niezwykłą lokalną atrakcję.

Krzywy Las – skąd się wziął?

Nikt nie wie kto go zasadził i jakie było jego przeznaczenie. Wyliczono, że interesujące drzewka rosną na ok. 0,33 hektarach areału od 1934 r. Dzisiaj jest ich ok. 50, chociaż – wedle różnych źródeł – mogło być nawet 100 sztuk. I nie byłoby nic nadzwyczajnego – ot kilkadziesiąt sosen – gdyby nie fakt, że wszystkie mają nietypową krzywiznę. Pień tych blisko 90-letnich roślin ok. 20 cm nad ziemią wygięty jest w łuk o krzywiźnie 90 st. i sięga do 3 m wysokości rośliny. Wszystkie wykrzywione są w kierunku północnym.

krzywy las

Przypuszcza się, że nasadzono i prowadzono je specjalnie. Zapewne służyć miały do celów szkutniczych przy produkcji łódek lub stolarskich (np. do wyrobu beczek). Nie do końca wiadomo jednak jak uzyskiwano takie krzywizny. Ślady po nacięciach i sęki przy samej ziemi świadczą, że obcinano najniższe gałęzie. Potem zapewne zostawiano jedną i prowadzono w charakterystycznym wygięciu. Aczkolwiek wciąż nie jest pewne, jak łuk uzyskiwano – być może za pomocą specjalnych obciążeń. Taki sposób stosuje się np. w drzewkach bonsai.

krzywy las

W roku 2020 r. podjęto decyzję o rewitalizacji tego niezwykłego pomnika przyrody. Wspólnymi staraniami Gminy Gryfino, Nadleśnictwa Gryfino i PGE teren uprzątnięto, ustawiono tablice informacyjne, część najbardziej uszkodzonych roślin ścięto i zostawiono w formie ekspozycyjnej.

krzywy las

Aktualnie prowadzone są także próby krzywienia nowo zasadzonych drzewek. Wszystko to jednak eksperymenty: ciężko bowiem znaleźć świadków, którzy mogli przyłożyć się do powstania Krzywego Lasu przed blisko 90 laty. Dlatego wszystko wykonuje się nieco po omacku. Niewykluczone, że autorzy tego miejsca byli niemieckimi leśniczymi, którzy albo zginęli w czasie II wojny światowej albo zostali przesiedleni po 1945 r. Jest to w każdym razie miejsce nietypowe zarówno na skalę polską jak i europejską.

krzywy las

Jak dojechać?

Dojazd jest bardzo prosty i możliwy na kilka różnych sposobów:

  1. Pociąg: Składy Polregio relacji Szczecin – Gryfino – Kostrzyn zatrzymują się na stacji Dolna Odra.
  2. Samochód: Drogą Krajową nr 31 relacji Szczecin – A6 – Słubice. Trzeba zjechać w okolicach Pniewa do wsi Nowe Czarnowo. Dostępne miejsca parkingowe w okolicy.
  3. Szlak pieszy: oznaczenie czerwone, Szczecin Klucz – Mieszkowice. Dobrze oznakowany. Po zejściu z peronu przystanku osobowego Dolna Odra – od razu pojawiają się kierunkowskazy.
  4. Adres GPS: ul. Przemysłowa 25, 74-105 Nowe Czarnowo; pow. gryfiński, woj. zachodniopomorskie, Polska.
stacja dolna odra

Przeczytaj także:

Please follow and like us:

Next Post

Previous Post

Leave a Reply

© 2024 Wloczykij-Vagabond

Theme by Anders Norén