Lotnisko w Los Angeles jest wielkie. Lata na nie wielu przewoźników w tym m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT. Sprawdziłem jak można się przemieszczać miedzy terminalami i jak wyglądają przesiadki (zarówno na jednym, jak i na osobnych biletach). Oto kilka cennych wskazówek!
LAX po remoncie: prawie 3 km z jednego końca na drugi
Do 2023 r. prowadzony był duży remont na lotnisku Los Angeles. Dzięki niemu udało się stworzyć system przejść, umożliwiający komunikację pomiędzy wszystkimi terminalami (włącznie z International Tom Bradley Terminal). Zatem w przypadku podróży na jednym bilecie (w ramach np. tego samego sojuszu) lub rozdzielnych odcinków, ale bez potrzeby np. nadawania bagażu i przy odprawie on-line – można pozostać w strefie zastrzeżonej lotniska i spokojnie zmienić terminale bez konieczności przechodzenia przez kontrolę bezpieczeństwa.
Trzeba jednak mieć na względzie fakt, że od Terminala 8 do Terminala 1 (p. Terminal im. T. Bardley’a) do pokonania jest 3 km!
Terminale i główne linie
Lotnisko w Los Angeles liczy 8 terminali i dodatkowy terminal międzynarodowy (co wcale nie oznacza, że odlatują albo przylatują tutaj wszystkie loty międzynarodowe). Poniżej zestawienie główny przewoźników:
Terminal | Przewoźnik |
International Tom Bradley Terminal (Terminal B) | Air China, Air France, Air New Zealand, Air Tahiti Nui, All Nippon Airlines, American Airlines (odloty), Austrian Airlines, Asiana Airlines, Avianca, British Airways, Cathay Pacific, China Southern, Copa, El Al, Emirates, Fiji Airways, Finnair, Hawaiian, Iberia, ITA Airways, Japan Airlines, KLM, LATAM, LOT, Lufthansa, Philippines Airlines, Qantas, Qatar Airways, Saudia, SWISS, Turkish Airlines |
Terminal 1 | Southwest (krajowy i odprawa na międzynarodowe) |
Terminal 2 | Virgin Atlantic (odrawa) |
Terminal 3 | Delta, Aeromexico (odprawa) |
Terminal 4 | American (odprawa) |
Terminal 5 | American (odprawa, odloty), JetBlue (krajowe, Spirit) |
Terminal 6 | Air Canada, Alaska Airlines (krajowe) |
Terminal 7 | United |
Terminal 8 | United |
Jak się poruszać?
Opcji przesiadkowych na lotnisku LAX (Los Angeles) jest wiele. Po przylocie na Terminal B (Toma Bradley’a) z Polski przeszedłem spokojnie odprawę paszportową, odebrałem bagaż i do Terminala 1 udałem się pieszo przejściem zewnętrznym. To jest spacer na max. 10 min. po jednym poziomie. Tam przeszedłem odprawę na lot Southwestem.
Nieco inaczej sprawa wyglądała kiedy przesiadałem się z United na Air New Zealand (Las Vegas – Los Angeles – Auckland). Cała trasa była na jednym bilecie. Już przy odprawie w Las Vegas (korzystałem z automatu do odprawy) wydrukowała się informacja jak można przejść z terminala 7 lub 8 (tam lądują samoloty United) na połączenia linii partnerskich w Terminalu B.
Są dwie opcje:
- darmowy shuttle bus – trzeba mieć większy zapas czasowy; autokary kursują zatrzymując się przy każdym terminalu, w takcie (co 5-10 min.) przez całą dobą (w godzinach mniejszego ruchu – rzadziej); trzeba jednak wyjść ze strefy zastrzeżonej i po dotarciu do właściwego terminala przejść ponownie kontrolę bezpieczeństwa;
- pieszo – wszystko odbywa się w ramach strefy tranzytowej, nie opuszcza się strefy zastrzeżonej, nie ma potrzeby przechodzenia kolejnej kontroli bezpieczeństwa.
Wybrałem opcję 2. Zajęło mi to ok. 20 min. dość spokojnym krokiem. Było trochę męczące. Do pokonania były schody i tunele. Wszystko było jednak bardzo dobrze i czytelnie oznakowane. Nie trzeba znać nawet języka angielskiego, żeby połapać się gdzie iść.
W punktach newralgicznych (ze względu na pokonanie różnicy poziomów) znajdują się windy.
Do drodze można także zatrzymać się w dowolnym terminalu, odpocząć, zjeść coś lub udać się na zakupy.
Podsumowanie
Przesiadka w Los Angeles nie należy do nazbyt wygodnych i jest dość długa (trzeba zatem zarezerwować trochę więcej czasu), zwłaszcza jeśli chce się skorzystać z darmowego shuttle-busa. Mimo to, nie jest skomplikowana, na wszystkich etapach oznaczenia są jasne i klarowne.
UWAGA! Po przylocie z lotów międzynarodowych i przesiadce na wszystkie inne loty (krajowe i zagraniczne) zawsze trzeba przejść odprawę paszportową, odebrać bagaż, przejść kontrolę celną i znów nadać bagaż (ale już nie przy check-in, ale w specjalnych punktach). Trzeba mieć w związku z tym wizę lub ESTA. Zasada ta nie obowiązuje w przypadku przesiadek z tras krajowych w USA na loty wewnętrze lub międzynarodowe.
Przeczytaj także:
- przydatny link: mapy terminali, lista wszystkich przewoźników, aktualna sytuacja – wszystko jest dostępne na stronie lotniska;
- jak dostać ESTA? Przeczytaj mój poradnik krok po kroku.
- o mojej podróży lotniczej do i z Nowej Zelandii przeczytasz tutaj: Air New Zealand: Los Angeles – Auckland – Nowy Jork;
- w przeszłości opisywałem także jednym z najfajniejszych przewoźników typu low-cost w USA: Southwestem po Hawajach;
- możesz też przeczytać o innej linii operującej z Los Angeles – Fiji Airways.
1 Pingback