Wloczykij-Vagabond

Miejsca znane i nieznane

AnadoluJet (AJet): z Belgradu do Ankary

AnadoluJet to przewoźnik całkowicie zależny od Turkish Airlines. W zasadzie to nawet posługuje się tym samym certyfikatem AOC i kodem ICAO, co linia-matka (TK). Z założenia jednak AnadoluJet ma profil niskokosztowy, chociaż ograniczony tylko do niektórych aspektów. W lutym 2023 r. zadecydowano o rebrandingu marki na AJet i większego usamodzielnienia operacyjnego. Proces ma się zakończyć w marcu 2024 r. Dlatego poznajcie AnadoluJet, nim przemieni się w AJet.

anadolujet safety card

Historia zależna

Linie AnadoluJet zostały powołane 23 kwietnia 2008 r. Od samego początku były ściśle związane z Turkish Airlines – spółką matką. Nawet logo jest podobne: różni się tylko kolorystyką (nie jest czerwone, a niebieskie). W założeniu miał to być przewoźnik niskokosztowy o jednoklasowej konfiguracji samolotów, które wykonywałyby operacje z portów tureckich innych niż główne lotnisko w Stambule.

belgrade takeoff

Na główne bazy wyznaczono drugie stambulskie lotnisko, po azjatyckiej stronie miasta im. Sabiha’i Gökçen (gdzie w 2020 r. przejęła wszystkie rejsy Turkisha) oraz Ankarę. Co ważne, na tych lotniskach można się przesiadać w ramach oferowanej siatki połączeń – jest to zatem jedno z wyraźnych odstępstw jeśli chodzi o typowe low-costy.

W lutym 2023 r. linia-matka zapowiedziała rebranding AnadoluJet i rychłą ekspansję. Kolejnym krokiem było zarejestrowanie nowej spółki giełdowej (lipiec), a w listopadzie tego samego roku przedstawiono nową nazwę AJet oraz malowanie samolotów. W założeniu przewoźnik ma uzyskać własny certyfikat AOC.

W momencie powstawania niniejszego tekstu AnadoluJet (AJet) posiada flotę 88 samolotów wąskokadłubowych głównie produkcji Boeinga (w tym 45 szt. w wersji 737-800 i 9 w wersji MAX 8) oraz znacznie mniej Airbusa (A320 i A321 w obu wersjach ceo i neo). Średni wiek maszyn wynosi 12 lat.

belgarde airport anadolujet

Zakup biletu: wszystkie drogi prowadzą do Turkish Airlines

Zakup biletu na rejsy AnadoluJet (AJet) możliwy jest na kilka sposobów. Oczywiście rejsy dostępne są na popularnych wyszukiwarkach i porównywarkach cen. Ja osobiście zdecydowałem się na zakup poprzez pośrednika trip.com. Cena była nieznacznie niższa, a zakupu dokonałem w złotych polskich, dlatego opłacało się to najbardziej. Inne możliwości to np. strona domowa linii. W przypadku rejsów międzynardowych i tak ostatecznie zostaniemy przekierowani do systemu rezerwacyjnego Turkish Airlines, które także na własnej stronie prowadzą sprzedaż biletów na rejsy linii zależnej (i vice versa). Nieco inaczej jest w przypadku rejsów krajowych – tutaj proces przebiega w całości na stronie AnadoluJet.

turkish airlines booking system

Istnieją zasadnicze różnice także w układzie taryf między rejsami krajowymi a zagranicznymi. Na połączeniach wewnętrznych w Turcji w taryfie Standard mamy 15 kg bagażu rejestrowanego i 8 kg podręcznego. W przedziale ExtraJet – limit wagi wzrasta do 20 kg, dochodzi także bezpłatny wybór miejsc standardowych. Ostatnia propozycja – ComfortJet – obejmuje 25-kg walizkę przewożoną w luku, bezpłatny wybór miejsc standardowych oraz opcje darmowego zwrotu biletów.

anadolujet domestic tariffs

W przypadku lotów zagranicznych zmienia się nieco struktura taryfowa. Najtańsza oferta – EcoJet obejmuje tylko bagaż podręczny do 8 kg (+ mały przedmiot osobisty). W ramach ExtraJet można nadać walizkę do 25 kg i dokonać wyboru z puli miejsc standardowych. Propozycja ComfortJet zwiększa limit wagowy bagażu do 27 kg, daje możliwość wyboru dowolnego fotela (także z dodatkową przestrzenią na nogi) i szereg opcji wymiany lub zwrotu biletu.

Jeśli chodzi o ofertę kierunków to z obu swoich głównych hubów AnadoluJet lata na trasach krajowych oraz do Europy, Azji Centralnej i na Bliski Wschód. Wśród krajów znajdziemy m.in. państwa bałkańskie, Austrię, Belgię, Danię, Francję, Niderlandy, Niemcy, Włochy oraz Arabię Saudyjską, Azerbejdżan, Bahrajn, Gruzję, Irak, Iran, Izrael, Jordanię, Kazachstan, Kirgistan, Kuwejt, Liban, Uzbekistan i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Odprawa

Odprawę na rejsy AnadoluJet można przeprowadzić na kilka sposobów. Po pierwsze: on-line. Po wejściu na stronę główną przewoźnika wybieramy zakładkę „On-line Check In” i postępujemy zgodnie z komendami. Ostatecznie i tak system przekieruje nas… na stronę Turkish Airlines. Także w przypadku edycji rezerwacji – jesteśmy przenoszeni do systemu linii-matki.

anadolujet checkin online

Ja najpierw skorzystałem z odprawy on-line, ale ostatecznie postanowiłem zgłosić się także do tradycyjnego check-in – na lotnisku aby odebrać kartę pokładową. Funkcjonalność tak jest darmowa. Rozpoczyna się na 2 godziny przed odlotem i zamyka 40 min. przed odlotem. Dość łatwo można jednak popaść w konfuzję, bo stojaki z logiem informują, że odbywa się odprawa Turkish Airlines, a wyświetlacze wskazują AnadoluJet. Trzeba się kierować tymi drugimi.

belgrade airport check in

Sam proces był bardzo sprawny i szybki. Ponieważ miałem bilet w najniższej taryfie – nie było w niej nadawanego bagażu. Podczas odprawy on-line przydzielono mi w samolocie miejsce 13C. Jeśli chciałbym je zmienić – musiałbym zapłacić. Zrezygnowałem z tej możliwości, licząc że samolot nie będzie wypełniony i uda mi się usiąść przy oknie.

anadolujet ajet check in

Na pokładzie

Na pokładzie AnadoluJet przemieszczałem się między Belgradem a Ankarą (TK7819). Trasę obsługiwał tego dnia boeing 737-800 o znakach rejestracyjnych TC-JHF i imieniu Ayvalik. To 15-letnia maszyna, która pierwotnie latała we flocie linii-matki. W rejs może zabrać 189 osób w jednoklasowej konfiguracji foteli.

boarding belgrade airport anadolujet ajet

Boarding rozpoczął się zgodnie z planem. Do samolotu wchodziliśmy przez rękaw.

boeing 737-800 TC-JHF belgrade airport

Zgodnie z moimi oczekiwaniami, na pokładzie nie było kompletu pasażerów (samolot był wypełniony w ok. połowie). Po zakończeniu procesu pokładowania zapytałem stewardessy czy mogę zmienić miejsce – nie było żadnego problemu. Zająłem zatem siedzenie 14F. Pozostałe fotele koło mnie pozostały puste.

boeing 737-800 ajet interior seats

Naturalną praktyką ostatniej dekady jest maksymalne zagęszczanie foteli w poszczególnych klasach. Jako że w AnadoluJet nie ma kabiny biznesowej, siedzenia upchnięte są maksymalnie – boeing 737-800 może zabrać na pokład 189 osób. Nie ma zatem co liczyć na odchylane oparcie lub większą przestrzeń na nogi. Mimo to, w locie trwającym ok. 90 min. było mi zupełnie wygodnie.

Jak pisałem wcześniej, AnadoluJet nie jest typowym low-costem. Chociażby ze względu na fakt, że oferuje możliwość przesiadek. Ale to nie wszystko. W trakcie lotu odbywa się darmowy – bardzo obfity i smaczny – serwis. Podczas mojego rejsu z Belgradu do Ankary składała się na niego kanapka z serem kaşar, woda oraz napój do wyboru (kawa, herbata lub sok).

anadolujet inflight service dining

Oczywiście prowadzona jest też sprzedaż przekąsek, różnych napojów alkoholowych i bezalkoholowych. Można także z wyprzedzeniem zamówić dania specjalne. W trakcie rejsu oferowane są także artykuły bezcłowe.

Przylot i podsumowanie

Lądowanie w Ankarze odbyło się o czasie. Tym razem samolot nie stanął przy terminalu, a na płycie postojowej. W związku z tym, maszynę opuszczaliśmy po schodkach i udawaliśmy się do autobusu. Tymi pojechałem z innymi pasażerami do hali przylotów, tam czekała sprawna odprawa paszportowa. Następnie można było odebrać bagaż. Zauważyłem, że walizki wyjechały dość szybko.

ankara airport bag claim

Przelot AnadoluJet wspominam bardzo dobrze. Przesympatyczna i bezproblemowa była obsługa na pokładzie – miłe, uśmiechnięte i kontaktowe stewardessy. Pozytywne wrażenie zrobił na mnie także serwis podczas przelotu: darmowa przekąską – niby nic, ale jednak zawsze coś. Lot był punktualny.

Co do innych kwestii – polityka bagażowa jest jasna i zrozumiała. Odprawa on-line była intuicyjna, a fakt bezpłatnej odprawy na lotnisku uznaję za atut. Ilość miejsca i nieodchylane oparcia foteli są teraz standardem w low-costach, więc mnie to nie dziwi. Na trwający 90 min. rejs jest to do zniesienia. Mankamentem była jednak cena – ale ta zależy od popytu i podaży na danej trasie. Osobliwe są silne powiązania z Turkish Airlines, także czasem ciężko odróżnić obie linie od siebie (np. migracje ze strony AnadoluJet do systemu Turkisha). Te, jak się jednak jednak wydaje, mogą ulec zmianie z chwilą zakończenia procesu rebrandingu.

Ogólna opinia: POLECAM.

ankara airport anadolujet ajet

Przeczytaj także:

Please follow and like us:

Next Post

Previous Post

Leave a Reply

© 2024 Wloczykij-Vagabond

Theme by Anders Norén